Дакументы: Статут Вялікага Княства Літоўскага 1529. Раздзелы 12, 13

Статут Вялікага Княства Літоўскага 1529 г. Раздзелы 12, 13.

Роздел вторыйнадцат. О грабежи и о навязки.

1. Естли бы хто занял або пограбил стадо господарское або князьское, панское и земянское и што ж з него вморил.

Тэж уставляем: естли бы хто занял або пограбил стадо нашо або князьское и панское, або земянское а уморил кобылу або жеребца, тогды за жеребца доброго нашого десять коп грошей, а за кобылу пять коп грошей. А естли бы панского або земянского стада хто жеребца або кобылу пограбил, тогды за жеребца пять коп грошей, а за кобылу три копы грошей. А веджо, естли бы нихто жеребца нашого або земянского не торговал, тогды тая цена; а хто будеть торговал, што будет давано, то маеть быти плачоно. А свирепа естли бы которая у бороне не бывала або дров не возила, тогды мает то быти плачоно; а коли которая будеть у дворе робливала, тогды полтина грошей. А што ся дотычеть мужиковы клячи або жеребца доморосленого, полтина грошей; нижли естли бы кляча была купленая што будеть дал, то мает быти плачоно; або жеребца, хотя и доморосленого, хто будет торговал, што будеть давал, то маеть быти плачоно за доводом.

2. Хто бы побрал кому стадо свирепе на своей земли або на его, або на испаши.

Естли бы хто кому пограбил стадо свирепе на его або на своей земли, або на чией-колве в грабежи або на испаши, тот маеть платити кгвалт и шкоду, што бы ся стало тому стаду, подлуг уфалы, нижей писаное, бо не маеть за испаш стада брати, бы и застал на испаши, але маеть тое стадо отогнати до того пана, чие стадо, а испаш маеть обвести сторонними людми; тогды тот повинен испаш заплатити, чие стадо шкоду вчинило.

3. Хто бы под шляхтичом або под шляхтянкою грабеж вчинил.

Тэж уставуем: хто бы под шляхтичом або под шляхтянкою грабеж вчинил: кони побрал або в костела, або на торгу, або на поли, або в пиру, а хотя бы бою жадного не вчинил, абы одна персуна не была при кони або слуги, або перед слугою коня взял, або з воза выпрег, хотя бы и оная парсуна при том не была, а было бы переведено слушным доводом, тогды оный, который грабил, маеть то оправити ему, яко бы шляхтичу або шляхтянце рану, дванаддать рублев грошей.

4. О грабеж коня панского и дворанского и шляхетского.

Панского, дворанского и шляхетского коня от кождого грабежу безврадного вызволяем. А естли бы хто без враду в князя або в пана пограбил, таковый маеть коня конем навязати.

5. Хто чиего чоловека пограбить.

Тэж естли бы шляхтич чиих мужиков пограбил на торгу або при церкви, або на поли, або где-колве кони або животину на поли побрал в грабеж, а оный, кому ся грабеж стал, втек ся до права а на то довод вчинил, иж его пограбил, тогды первей с права маеть сказати три рубли навязати а грабеж вернути, то ж тепер маеть на оном, чого ему потреба, искати. А естли бы оный, кого пограбил, тогды тот, хто грабеж за грабеж грабить, свою навязку тратить, а тому, кого грабил, маеть грабеж вернути и навязати.

6. Навязка мужику и жонце.

Тэж уставуем навязки на кождую реч, што мает быти. Навязки, напервей, мужику. Навязка, хто чужого мужика поймаеть а в себе держить, полтина грошей; а жонце рубль грошей, а паробку полкопы грошей, а неволной жонце копа грошей.

7. Навязка на челяд неволную.

Тэж естли бы чия челядь втекла, а заповедал бы, колко о той челяди перейму, и пошол за нею в погоню, а в кого бы ее нашол, тогды мает тому, в кого челядь знашол, переем дата, с чого будеть первей заповедал. А естли бы без заповеди и перейму в кого оную челядь знашол, а то бы ему не хотел тое челяди его без позему выдати, а взял на нем позем кгвалтом, а потом бы о то до права позван был, тогды тот за тот позем повинен платити, як за кгвалт, дванадцать рублев грошей. А естли бы пак хто чию челядь в себе ховал а по колку кроть закликал, оповедаючи ее, а потом бы тот, чия челядь, в колку неделях тую челяд свою в него нашол, тогды маеть ему за страву толко от кождого челядина дати на неделю по грошу.

<8>. А хто бы чию челяд выкрал або вывел.

Теж уставуем: естли бы хто вывел або выкрал чиего чоловека албо челядина, а погонен был на дорозе и пойман с тым чоловеком або с челядю, тогды маеть с тым лицом веден быти до враду нашого, где наближей будет, а врад мает ему справедливость вчинити. И естли ся оный знати к тому не будет, абы тую челед выкрадал, тогды оный, хто его поймает с тою челедю, маеть на него довод або присягу вчинити, иж он его вывел, а он мает каран быти, яко злодей, а челяд мает тому вернена быти, чия была. Пак ли ж бы на дорозе погонити не мог, а в дому чием застал, тогды мает тот пан, у чиего чоловека тую челед застал, справедливост вчинити, и тая челядь мает выдана быти ему з навезкою, а тот предся, хто ее вывел, мает каран быти, яко злодей.

8. Навязка на волы, на коровы и на иншое быдло.

А хто бы кому вола вкрал або корову, або свиню, або вепра, або овцу, або козу, ино тому цена за вола пятьдесят грошей, а за корову полкопы грошей, за вепра полкопы грошей, за свиню пятнадцать грошей, за овцу дванадцат грошей, за барана дванадцат грошей, за козу шесть грошей, за порося три гроши, за ягня три гроши, за подсвинок шесть грошей, за кнороза полкопы грошей. А хто бы кого пограбил тых скота, а то бы умерло, тогды маеть з навязкою кождую реч платити.

<10>. Цена збожю уставлена.

Теж уставляем цену збожю, хто бы побрал або зостал винен, яко мает платити: пшеницы копа — дванадцат грошей, жита копа — десет грошей, ячменю копа — шесть грошей, овса копа — чотыри грошы, гречихи копа — чотыри гроши, ярыцы копа — осм грошей.

9. О мещан, иж не мають на торгу земян грабити.

Тэж уставуем, иж мещане и подданые наши о долги свои какие-колве не мают селян наших ани тэж чиих иных, духовных и светских, в местех на торзех заповедати ани тым собе на них справедливости доводити, але о тые долги с тыми виноватыми в панов их и з нашими поддаными з наших врадников будуть повинни справедливости доходити; а наши врадники и панские мают им справедливость чинити. А естли бы хто пограбил, не доводячи права, тогды маеть дати нам, господару, три рубли грошей а стороне три рубли грошей.

10. Цена птахам.

Тэж уставляем: хто бы кому вкрал сокола, кречета, болобана, ястреба великого, чеглия або ястребчика малого, або дремлюга, тым цена нижей написана: за кречота красного дванадцать рублев грошей, а за белого кречета десять рублев грошей, за серого кречота шесть рублев грошей, за сокола дванадцать рублев грошей, за ястреба шесть рублев грошей, за болобана три рубли грошей, за рарога три рубли грошей, за чеглия три рубли грошей, за ястребца рубль грошей, за дремлюга рубль грошей.

11. Цена птахам домовым.

За гусь три гроши, за каплуна шесть грошей, за курицу шесть грошей, за утку два гроши, за селезеня грош, за голуба грош. А естли бы хто круговую утку украл, што на крузе седить, дванадцать коп грошей; а за паву, хто вкрадеть, при копы грошей; а жорава домового хто украдеть або убьеть, три копы грошей; а лебедя домового хто бы также убил або вкрал, десять коп грошей.

12. Цена о собаках.

Тэж уставуем цену собакам. Хто бы кому следника або набрешника украл або забил, дванадцать коп грошей, а за бобрового пса двенадцать коп грошей, а за хорта пять коп грошей, а за курча десять коп грошей, а за хорта подсоколего десять коп грошей, за кобеля домового пять коп грошей, за узлайника три копы грошей, за огара три копы грошей, за выжля заечого або звериного три копы грошей, за меделянского пса дванадцать рублев грошей, за ласявого дванадцать рублев грошей, а за обточного пса дванадцать рублев грошей, а за щайку три копы грошей, а за подстрелего пса десять коп грошей.

13. Естли бы кого пес непривязаный зьел.

Тэж уставуем: коли бы кого пес уел с чиего пощеваня, а был бы о то до суда позван, а не знал бы ся ку пощеваню таковому, хочем и сказуем, иж таковый присягою своею телесною невинность свою маеть очищати. А естли бы сам не хотел присягнути, тогды жалобнику маеть присяги допустити, тогды будеть повинен шляхтичу безчестье платити, а простому чоловеку за рану. А естли бы хто кому пса забил з руки боронячися, таковый не маеть ничого платити за него, але коли бы, кинувши, вбил, повинен ему заплатити.

14. Естли бы хто мел пса або быдля, которое бы мело шкоды людем чинити.

Тэж уставуем, иж коли бы чий пес коня, вола або иншого какого другого уел або ему тым которую шкоду вчинил, за таковое быдло господар будет повинен отказывати и шкоду заступати або винного выдати.

Роздел третийнадцат, остаточный. О злодействе.

1. О паробки, где крадуть.

Естли где паробки крадут в околицы а з лицом их поймають, которое лицо будет стояти полтины грошей, тогды мает каран быти, яко злодей. А естли ж полтины лицо стояти не будеть, тогды мает з бонды его шкода плачона быти або лицо вернути, а за навязку пугами бити. А повторе естли вкрадеть, хотя што десяти грошей стояти не будеть, а з лицом поймают, тогды вжо его на шибеницу выдати мает.

2. Которым обычаем заставати маеть лицо або след в чием дому.

Тэж уставуем: естли бы кому сок вел або за лицом следом пришол в чий дом, а не мог мети вижа от того пана, чий чоловек, або от повету, тогды мает при той стороне трести дом. А естли бы знашол лицо, тогды маеть вести того чоловека з лицом до того враду, чий ест чоловек. А естли бы его отбили от лица або от свежого следу, а он то переведеть тыми ж сторонними людми, тогды таковый мает шкоду платити, на чом присягнет, и вину злодейскую три рубли грошей, естли шляхтич отобьет, а собе злодея искати.

3. Естли бы хто не дал трести речей краденых або от лица бил.

Пак ли бы хто не дал трести а искати речей краденых аба от лица отбил, а оный бы на то сторонними людми перевел, с которыми трести пришол дому его, тогды, будь на шляхтича або на простого чоловека, на чом шкодный на своих шкодах присягнет, тот маеть платити и бой оправити водлуг стану их, кого будеть бито.

4. Естли бы хто чиего человека поймал з лицом, тогды маеть вести до его пана.

Тэж естли бы в имени князьском, панском и земянском человека его з лицом поймано, тогды тот чоловек маеть веден быти до его пана. Нижли бы чий чоловек был пойман на обчом торгу з лицом або на чием чужом имени, тот чоловек маеть веден быти до того пана, чий торг, або до его врадника. А тот пан маеть оное лицо взяти у свой двор а того чоловека у свою казнь осадити и маеть обослати оного пана, чий то чоловек, раз и три; тот пан маеть прислати за тым человеком своим вижа, перед которым мает оный пан, в кого чоловек, справедливость вчинити. Естли ж бы оный пан, чий то чоловек его пойман, вижа своего не прислал, тогды тот пан маеть, подле себе сторону, людей добрых, посадивши, тому справедливость наконец вчинити.

5. Хто бы в кого лицо застал, мает вести до его пана а просити з ним справедливости.

Коли бы хто лицо свое и речи краденые в чиего слуги або подданого застал так на дедизне его, яко инде где-колве, тогды такового чоловека лицованого маеть вести до пана его а просити з ним справедливости. А естли бы ему справедливости не вчинено, тогды тот, при чием чоловеце лицо застато, будет повинен о то перед врадником иашим отказывати и того злодея своего перед судом нашим поставити. А естли бы оный злодей втек з рук его або оное лицо стратил, а перед судом не поставил, а лица не положил, тогды повинен будет оному шкоду заплатити, на чом оный присягнеть або слушный довод вчинит, што ему при оном лицы будеть згинуло. И тэж коли бы што в кого вкрадено, а видится ему шкода от которого села, а шкодника своего не ведаеть, тогды мает выпросити право в том селе. А дал бы о то всему селу вину, тогды три мужи з оного села, которых он обереть, мают присягнути, как в том селе шкодника его не ведаюць. И пак ли бы о тое не присягнули, тогды оное село все оную шкоду всю тому шкоднику мают платити, а собе злодея искати.

6. Хто бы злодея лицованого в себе в дому ховал або ведал о нем, або от шибеницы откупил.

Тэж сказуем, иж коли бы хто злодея лицованого у своем имени ведомо ховал або мешкати допустил, або злодея явного от шибеницы своими пенязьми откупил, тогды таковый кождый, естли бы то на него слушным доводом переведено, всю шкоду, которая бы через того злодея кому з ыменя его стала, всим, которым надобе, будеть повинен оправовати.

7. Хто бы шляхтича без лица первый раз перед правом обвинил.

Тэж уставуем, иж коли бы который шляхтич о злодейство без лица первый раз перед врадом был обвинен, тогды таковый, естли лицо при нем не застанут, маеть присягою своею телесною невинность свою очистити.

8. Таж другий раз того ж шляхтича без лица было обвинено.

Естли бы тот же шляхтич другий раз о злодейство также без лица был обвинен, тогды вжо сам-третей собе ровными шляхтичи доброе славы присягою своею телесною мает ся очистити.

9. Коли бы тот же шляхтич без лица о злодейство обвинен был.

Коли бы третий раз шляхтич тот же без лица о злодейство обвинен был, тогды сам-сем, то ест с шестью шляхтичов, собе ровных, во чсти захованых, присягою своею и их телесною мают ся выправити с того. А за четвертым делом обвиненем таковый кождый маеть быти обешон злодейским обычаем.

10. Коли бы мужик мужику клеть покрал, чим маеть каран быти.

Тэж уставуем, иж коли бы мужик мужику клеть выкрал а найдено бы лицо, тогды при лицы мужик, на чом присягнет, маеть з дому заплатити, а за везку маеть висяти. А естли бы шляхтичу свирен покраден спижными речми, тогды маеть плачоно быти дванадцат рублев грошей а вины до скарбу нашого толко ж. А естли бы покрадена клеть з скарбными речми, тогды при лицы на чом шляхтич присягнеть, то маеть плачоно быти а вины нам, господару, противня, а за навязку злодей на шибеницу.

11. Коли бы лице в чией хоромине за замком знайдено было.

Коли бы лицо в чией хоромине за замком было знайдено, а в той хоромине окно будеть, которым бы оное лицо могло быти укинено, а тое лицо не будеть прихоронено, то не есть злодейство. А коли в чием дворе, за плотом або в гумне найдено было, таковое лицо маеть быти сужоно за злодейство.

12. Коли бы злодея на злочинстве поймано было.

Который бы злодей на его злочинстве пойман был, окром дому его, а реч краденая в дому его не была застата, такого жона и дети, и челядь от таковых злочинств прожны, а сам злодей маеть висети.

13. Коли на кого знаки слушные пописаны будуть.

Коли бы на которого чоловека подозреного знаки злодейские пописаны, а тые знаки были бы слушны, а торпоста будеть чоловек добрый, таковый чоловек маеть быти на мучене выдан.

34. Три кроть злодея приличного одного дня маеть мучити.

Злодея приличного маеть мучити три разы одного дня, а ничим не охромити; а не домучит ли ся на нем злодейства, тогды тот, который дал его мучити, маеть его навязывати: колко кроть будеть мучити, за кождую муку полтина грошей. А естли бы уморил, мучачи, а не домучится ничого, маеть за него головщину платити, какий будеть чоловек. А естли бы оный чоловек в оной муце, чары маючи, муки не чул, а в том яко бы спал, тогды, на чом тот истец на шкодах своих присягнеть, маеть тому платити.

15. Естли бы розбойникы або злодеи чии люди были пойманы а повалали на кого, абы ся делил з ними.

А естли бы розбойники або злодеи чии люди были пойманы к перед право приведены а повалали на наместника своего, иж он с ними розбивал або их переховывал а оным ся лупежом делил, и на потом бы померли, а того перед смертью не отволали; а так бы ся придало, ижбы других злодеев поймано, а тые на того ж бы повалали и тэж на потом бы померли, не отвалаючи; и по третий раз были вжо пойманы и на того ж повалали и, на смерть идучи, также не отвалали, тогды таковый чоловек без лица мает быти каран, яко злодей.

16. Естли бы шляхтич поволал на чиего чоловека о злодейство.

Тэж уставуем, иж который врожоный шляхтич в чием имени на которого чоловека злодейство помовил, рекучи тым обычаем: «Ведаю добре, иж тот чоловек твой злодей а от него маю тую шкоду», там же менити будеть, тогды с таковым чоловеком обвиненым маеть быти дано право, а тот, который его винил, естли бы не мел на него слушного доводу, тогды мает его присягою телесною сам-третей присягнути; а в том мають судьи ему сказати водле выступу его.

17. В кого бы лицо застато.

Коли бы тот, в кого лицо застато, шляхтич або не шляхтич будучи, менил заводцу, от которого тое речи краденое достал, або менил баришникы, которые тому зведомы а были в той земли, в которой ся то пригодило, маеть стати перед врадом нашим а тым невинность свою очищати; тогды невинность свою очистит а пенязи свои тратит. А пак ли бы не ставил, тогды оному шкодному всю шкоду платити мает з навязкою. А тое лицо до врадника нашого приведено бы або принесено, то маеть у дворе нашом зостати, нижли бы тот виноватый тое лицо во врадника нашого ценою выкупил.

18. Хто бы о реч краденую перед врадом обвинен был.

Коли бы хто с подданых наших которого-колве враду о каковую реч краденую перед врадом обвинен был, а тот, хто бы купил, а заводцы ани барышников не было, але ся добрыми людми, веры годными, высветчил, иж тую реч на волном торгу або на войне, або на ярморку явно купил, таковый оное лицо, которое в него зостато, оному, чие было, маеть вернути, а пенязи свои тратить.

19. Хто бы ся доискивал а поведал при том лицы много покрадено.

Естли бы хто ся доискивал а поведал, што ему при том лици крадено, тогды тот, в которое лицо не купил ничого ани с того пожитку маю.

20. Хто бы злодея при злочинстве забил.

Тэж уставуем: естли бы злодей вшол в чий дом красти, а оного бы злодея зостали и хотели поймати, а он бы ся поймати не дал а боронился, а оные бы тут его при злодействе забили, тогды назавтрее ж тот, хто забил, вземши сторону и околичных суседов, маеть то обвести и послати тую ж сторону до того пана, чий ест чоловек, естли бы близко был, и оповедати ему, иж чоловека твоего забито при злодействе; а не будеть его самого, ино его наместничку, жебы того чоловека послал або сам, ехавши, огледел. А пак ли бы не было того пана, чий чоловек забит, близко именя, тогды мает с тыми людми сторонними того чоловека повезти до двора нашого и враду то оповедати. И естли он оповедить, а оный пан, чий чоловек, хотел искати головщины, таковый головщины не платит. А естли бы забил, а никому не оповедил, таковый головщину платить.

21. Хто бы злодея ранил при злодействе у своем дому.

Естли бы злодея ранил при злодействе у своем дому, тогды мает того повести з лицом, што вкрал будеть, до того пана, чий ест чоловек. А.естли бы оный пан был далеко, тогды маеть повести до двора нашого з лицом, который будеть близший, и то враду оповедити. А естли бы оного ранного не вел до его пана, чий ест чоловек, ани до двора господарского, а держал в себе три дни, а он бы в его дому умер, таковый головщину платить.

22. На которого чоловека знаки будуть пописаны, а он не даст ся мучити.

Коли бы на которого чоловека подозреного знаки злодейские пописаны, а он бы ся ку тому не знал ани ся о том дал мучити, а хотел то заплатити, чого на нем ищеть, таковому мает дано быти на заплату, а он нехай собе ищеть, на ком хочеть. А мает ся откупити и не даст себе на знаки мучити до дву раз, а за третим разом мають его вжо за таковыми знаки обесити.

23. Хто бы што украл на дворе господарском.

Хто бы на дворе господарском што вкрал, што бы стояло меншей полукопя, которая бы реч не о шию шла, а то бы на него переведено або вынято, таковому мают уши обрезати.

24. О блудяги.

Княжата, панове, которые не седят в поветех, о блудное мают ся заховати подлуг давного обычая, нижли мають брати налезного от клячи по шести грошей, а быдло маюць дармо отдавати. А шляхта, которые седять в поветех, блудные клячи и быдло мають уводити и давати до дворов наших, а через три дни не мают в себе ховати. А хто бы через три дни в себе блудягу ховал, а ку двору нашому не дал, а то будет на него переведено, тогды мает в том быти винен, яко злодей. А хто зженеть от коней злодея, тогды згонного маеть дати враднику нашому шесть грошей, а тому, хто зженет, шесть грошей.

<25>. На которого бы человека знаки были пописаны.

Теж уставуем: естли бы на которого чоловека подозреного знаки злодейские пописаны были, а он бы перед тым у злодействе от околицы поволан был або за то платеж чинил, або в книгах чорных написан был, а торпостой будет ли чоловек добрый, таковый чоловек мает на муку выдан быти. Естли ж бы на которого чоловека неподозреного знаки злодейские пописаны были, а он не был в жадном подозреньи и в поволани от околичных суседов и платежу жадного за злодейство не чинил, таковый чоловек, бы и добре знаки слушные на него были пописаны, не мает на муку выдан быти. Нижли тот, в кого што украдено будеть, мает просоку на лицо давати и в кого лицо застанет, а он доводу слушного не вчинит, таковый всю шкоду оправовати будет повинен. А естли ж бы тот, в кого лицо застато, поведил, иж тую реч краденую купил, и борышников на то дал, а тые борышники сознают, иж он перед нами то купил, тогды он толко пенязи свои тратит, а тое лицо тому мает вернути, в кого згинуло. А естли бы борышники, которые он меновати будеть, того по нем не сознали, абы он тую реч краденую перед ними купил, а он иншого доводу на тых борышииков не будет мети, чим ся вывести, тогды он мает быти каран, яко злодей. А хотя бы потом на тых борышников, будучы в муце албо идучи на шибеницу, волал, абы они тую реч весполок с ним крали, тогды то им не мает шкодити, иж он в том первей крыл. И теж естли бы кому было злодея выдано, а оный бы его на платеж пустил, а подле выступу его скарати не дал, а оный злодей выпущоный потом кому-колве шкоды чинил, тогды тот, который его выпустил, повинен кождому будеть шкоду платити, иж злодея скарати не дал.

<26>. Хто мает трести чый дом которым обычаем.

Теж уставуем: естли хто мает трести чый дом, будучи сведом або теж через соков доведавшися лица, абы было в дому чием, в коморе або в погребе найдено, тогды не сам истец, кому шкода, але стороннего чоловека осмотревшы, абы ничого в него не было, мает послано быти, абы лица осмотрел. И естли найдеть албо на серед избы, албо под окном, тогды мает обявити, а подле того сознаня маеть сказано быти.

<27>. Естли в дому лицо застато будеть, а жона будет вживала тых речей краденых.

Естли бы в дому лицо застато, дети и жона при том были, а тых речей краденых вживали, тогды они повинни будуть тую шкоду платити и сами головами своими выданы быти, нижли не у вечную неволю, але поколя ся выробять; и мает им выпуск быти, яко и тым, которые бы закуплены были; а горлом тот сам мает каран быти, яко злодей, который крал.

<28>. Естли бы лицо важное понесено до двора чиего, а не будет чим з дому злодеева заплатити, маеть вернено быти.

К тому уставуем: естли бы лицо было принесено до двора нашого або князского и панского, а было бы тое лицо — реч важная: албо шаты, або сребро, або кони добрые, а того злодея маетность не змогла бы чым з дому его шкодному заплатити, тогды таковое лицо важное з двора нашого, также и князского и панского маеть даром вернено быти тому, чые будет, а тот злодей на шибеницу, в кого тое лицо застато будет.

© Валерый Пазднякоў, 2010, 2015

Надрукавать Надрукаваць без ілюстрацый
Дадаць меркаванне

2018-02-14 03:53:36
[url=https://chto-prigotovit.info]что приготовить на обед[/url]

2017-12-28 04:18:47
заказать продвижение сайта по москве логин в скайпе SEO PRO1

Ю.А.Ябланоўскі

Пячатка Вітаўта

План Віцебска. З кнігі: Памятная книжка Витебской губернии на 1865 год. Издана Витебским губернским статистическим комитетом. Под редакциею А.М.Сементовского. СПб., 1865.