Дакументы: Статут Вялікага Княства Літоўскага 1566 г. Раздзел 14
Статут Вялікага Княства Літоўскага 1566 г. Раздзел 14.
Роздел чотырнадцатой. О злодействе всякого стану.
Артыкул 1.
Хто бы в кого лице зостал.
Коли бы хто лице свое и речы краденые в чыего слуги або подданного застал, так на дедизне его яко и инде где кольвек; тогды такового человека лицованого маеть вести до пана его, просити з ним справедливость. А естьли бы ему справедливости не вчинено; тогды тот, при чием человеце лицо зостато будеть, повинен о то перед врядом нашим отказывати и того злодея своего перед судом нашим поставити. А естли бы оный злодей втек з рук его або оное лицо стратил, а перед судом не постановил, а лица не положил; тогды будеть повинен оную шкоду заплатити, на чом он присягнет, або слушный довод учинит, што ему при оном лицы будеть згинуло. И теж коли бы што в кого вкрадено, а видитсе ему шкода от которого села, а шкодника своего не ведает; тогды маеть выпросити право в том селе. А естли бы дал о то всему селу вину; тогды три мужи з оного села, которых он оберет, мають присегнути, як в том селе шкодника его не ведають, а пакли бы о то не присегнули, тогды оное село все оную дають, а пакли бы о то не присегнеули, тогды оное село все оную шкоду всю тому шкоднику маеть платити, а собе злодея искати.
Артыкул 2.
Звод на злодея.
Теж уставуем, которий человек пойман будеть на злодействе, а приведен с чим до замку або до вряду нашого, а тот бы поведал заводцу и от кого тое лице маеть; тогды маеть на том же вряде нашом того заводцу поставити, або сознаньем врядовым себе очистити, где будеть то купил, а на котором вряде оповедал и в книги записал. А естли бы тот заводца того обвиненого в злодействе перед правом заступил, а тот бы заступца брал се на инший звод, хотечи вести от суда вряду нашого на иншого заступцу до иншого вряду; то ему не маеть быти допущоно, але кождый заступца до остатнего зводу маеть быти ставен перед тым врядом нашим, где ся початок стал зводу, а лице во вряду будеть повинен тот ку зводу выкупити, хто се зводит. А ведьже за выкупенье большей вряд не маеть только по дванадцати грошей за кождым зводом; и кождому таковому, хто се выводит з маетности оного, на ком лицо зостанет, навезка подле стану всказована быти маеть. А пакли бы у того злодея маетности свое не было, чим лицо во вряду выкупити, тот маеть вряд лицо жалобливой стороне даром вернути, а злодей яко за злодейство и за вси навезки маеть горлом приплатити. А естли бы заводцы перед врядом нашим достаточнего зводу не поставил, а зознаньем врядовым себе в том злодействе не очистил; тогды тот маеть быти каран горлом яко злодей, а шкоды, на чом сторона жалобливая присягнет, маеть быти плачона з дому оного злодея. А естли бы остатний себе заводца очистил выписом врядовым, а где бы рек купил, або, иж то его конь або вол доморослый, сведецством слушным се выправил; таковый яко навезок так и шкод никому платити не будеть повинен, нижли естли бы тую реч купил, пенези свои татит. А пакли бы сторона поводовая, которая позвала, и менила коня або вола своего доморослым або реч дома уробленую, як сукно и якую кольвек иншую реч, сторона обжалованая, которая будеть з лицом приведена, будучи теж не подойзреная, менила быти своим доморослым або дома вробленым, а подобенство к тому стегало, хотя бы обедве стороне выдали сведков годных; тогды за подобенством и за сведецством сторона обжалованная при своих сведках близшая будет ку доводу, иж то ест доморослое, або дома вробленое, бо тому бы вжо шло о горло, а ведже суд подобенства всякие на доброй бачности мають мети, и в речах вонтпливых склоннейший маеть быти ку вызволенью нижли ку каранью. А простого стану человек, которий первый або другий раз около таковых речей будеть обвинен, тот ку таковому отводу немаеть быти припущон.
Артыкул 3.
Для покою посполитого застановенье от злодейства.
От того часу уставуем и хочем мети, абы кождый с подданых наших и подданых князских панских и духовных и свецских и боярских, так можного стану яко и меншого, хто бы кольвек што в кого на торгу в дому або где кольвек коня, вола, корову и иншые всякие речы купил; то маеть на то мети баришников людей добрых веры годных, и с тым истцем, в кого што купит, и с баришники прийти до вряду замку або двору нашого або до войта местского в книги врядовые записати, а тыми, естьли будеть потреба, у права себе очистити. Нижли естли бы хто потом тую реч познал, и того перед врядом довел, же его властная реч; тогды тот, хто купил, перед врядом маеть оному, хто познал и довел, вернути, и будеть ли мети, же при том лицы много погибло, тогды тот, хто купил, маеть отприсегнутися, иж болшей тых речей не купил а ни сведом.
Артыкул 4.
О важности лица, за што злодей каран быти маеть.
Уставуем, иж кождый злодей з лицом приведеный и правом покананый при лицы, которое бы стояло вышей полтины грошей, маеть горлом каран быти. А што бы за полтину грошей не стояло; маеть у столпа дубцы бит быти, а лицо маеть вернути тому, чие есть, а навезка на тое лицо з маетности его маеть быти плачона, а не будеть ли чим мети навезки платити, тогды ухо тому злодею маеть урезано быти. А которое бы лицо вышей полу-копка або за полкопы стояло; при таковом лицу маеть быти также у столпа бит и з места высведчити. А которое лице будеть стояти за дванадцать грошей, за то также маеть бит быти; а потом того ж естли бы се трафило поймати з лицом, хотя бы тое лице и десети грошей не стояло, тогды вжо маеть быти каран яко злодей.
Артыкул 5.
Як маеть в дому чием [лицо] зостати.
Уставуем, хто бы хотел у чием дому речи краденые застати; тогды от вряду беручи возного маеть перед врядом ознаймити, што ему згинуло, и чого перед возным в дому его искати маеть, а в месте местскаго вижа и к тому людей посторонних веры годных маючи при собе, и при них в оном дому тых речей искати краденых маеть. А скоро бы там што речей краденых нашол и того при том лицы зостал, маеть при том же возном людех сторонных того, кого при лицы зостанет, вести до вряду нашого, а естли никого не зостанеть, одно лице знайдеть, однакож с тым лицом маеть вести або ехати до вряду нашого и там далей поступовати ведле права. Пакли ж хто у своем дому крадежу искати не допустил, клетей и иных домов и схованей отомкнути не хотел; тогды тот, хто не допустил, будеть повинен тую всю шкоду стороне жалобливой платити ведле доводу або присеги. Тым же способом, хто бы хотел в чиего человека крадеж зостати, маеть се заховати яко вышей описано; нижли только, з возным и з стороною оступивши дом подданого чиего, маеть того пана або врядника, а не будеть ли врядника а ни тивуна ино старшого, хто в том селе будеть, обослати, оповедаючи тое, абы не розумел кгвалтовного наеханья. Естли ж бы пан або врядник его при том обыску быти не хотел; тогды сторона жалобливая предсе с тыми, кого маеть при собе, обыск чинити и вси схованья трести, и нашодши с тым до вряду вести маеть.
Артыкул 6.
О гоненье следом в якой кольвек шкоде покраденой.
Кому бы покрадены кони волы быдло и иные речи в дому, а тот шкодный поднял бы след тое шкоды своее, и собравшы людей добрых околичных суседов водле давного обычаю гонил следом, а тот след где бы ку которому селу або в чий дом привел; тогды маеть послати до того села або до дому, где след вшол, людей добрих сторонних веры годных, абы з села своего и з дому, где бы след вшол, або з кгрунту земли села своего след вывели. Таковое село або в чий дом след будеть вшол, мають тот след в тое копы взяти и з села або з дому и з земли своее того села след вывести аж до иншое границы, куды тот след пойдеть. А естли бы тое село, до которого след приведен, от себе следу не вывели або оть следу отбили або выгнавши быдлом затоптали; на таковом зостановившисе копа тая, где следу не отведено або отбито, мають послати по возного до вряду нашого замкового, и с тым возным и люди сторонные копа вся мають оную шкоду осумовати, на чом оный шкодный самотреть присягнет, и приложить до того села, абы они шкоду заплативши собе винного искали. А по сказанью мають через возного и сторону, которие при том были объявити вряду и половину пересуда дати, а вряд маеть рок заплате зложити, и яко рок выйдет; тогды вряд оного пана листом своим напоменути маеть, абы водле права оного суду копного заплату чинил, а не будеть ли хто хотети, тогды тая шкода з уряду отправена маеть быти.
Артыкул 7.
Хто бы шляхтича першгй раз о злодейство без лица перед врядом обвинил.
Уставуем, хтобы шляхтича обвинил о злодейство без лица и без кождое слушное причины; тогды таковое обвиненье оному шляхтичу шкодити не маеть, и за таковое обвиненье повинен будеть его навезати, яко бы его ранил. Пакли ж бы оного обвиненья якое записованье до книг, або где индей поволанье, або якие слушные причины, або знаки показал, а тот шляхтич еще от того се не отводил а ни отприсегал; тогды таковый обвиненый будеть повинен перший раз того сам особою своею отприсегнутисе, и кгды присягнеть, навезки ему дати не повинен. Паклиж бы того шляхтича о злодейство перед врядом другий раз тым же обычаем обвинено и поволано было; тогды маеть самотреть з шляхтою веры годными отприсегнутисе, также без навезки. Того ж шляхтича поволаного кгды бы третий раз о злодейство у права было обвинено; маеть сам сем з шляхтою веры годными отприсегнутисе, а в недостатку сведка або двох маеть шкоду платити, а собе винного искати. А четвертый кроть того ж шляхтича естли бы у права о злодейство было обвинено, а знаки слушные были бы показаны, бы теж и лица при нем не зостали, а сторона поводовая сам третей его поприсегнула; тогды маеть горлом каран быти яко злодей.
Артыкул 8.
О шляхтичу леть зуполных не маючому.
Естли бы се трафило, иж бы шляхтич в летех чотырнадцати и не больш обвинен о злодейство, або приведен был о злодейство з лицом перед вряд; тогды таковому про молодость лет его не маеть быти поличоно за злодейство, и не маеть быти до ката в руки и на муку даван, нижли тую шкоду отец его або матка або кровные з именья части его повинни з навезкою платити, и заплативши то почтивости его шкодити не маеть, а не будеть ли мети чим платити, ино дати его на выслугу, поки бы то заслужил, што зашкодил. Тым же теж обычаем можеть се розумети и о детех людей простых лет недорослых. А ведьже и таковый хлопец недорослый естьли бы в колку злодействах и при лицы был дознан, таковых вряд маеть карати водле зданья своего.
Артыкул 9.
О поволаньях.
Уставуем, абы поволанья злодейские перед врядом оповеданы и явне высведчоны и до книг кождого вряду записованы были, которые книги яко перед тым и тепер зовуть чорными книгами; таковое оповеданье и поволанье врядовне записаное маеть у права везде местцо мети и приймовано быти.
Артыкул 10.
Хто бы злодея приличного в себе в дому ховал, або ведомост о нем мел.
Уставуем и сказуем, иж коли бы хто злодея приличного ведоме в дому своем ховал, або мешкати допустил, або злодея явного от шебеницы своими пенезми откупил; тогды таковый кождый, естьли бы то на него слушным правом было переведено, всю шкоду, которая бы се кому через того злодея з именья его стала, будеть повинен платити и оправовати. Тым же обычаем естли бы кому злодея правом поконаного на смерть выданого, а он бы его не скарал, а потом кому кольвек от того злодея шкода будеть се деети; тогды тот, хто злодея пустил, будеть повинен тую всю шкоду платити и оправовати.
Артыкул 11.
О покраденье свирна або клети панское шляхецское и теж клети мужицкое.
Теж уставуем, кгды бы покрадено которому пану або земенину свирен скарбный або спижарный, а то бы на кого правом было переведено; тогды за таковый свирен будеть повинен заплатити дванадцать рублей грошей, и шкоду покраденую за присегою оправити. Тым же теж обычаем естьли бы мужик мужику клеть выкрал; тогды за покраденье клети мужику три рубли грошей, и шкоду всю з дому злодейского маеть за присегою плачоно быти. А за навезку об его злочынство, або колько их будеть, мають горлом караны быти.
Артыкул 12.
О лицо, которое найдет се в дому человека неподойзреного.
Уставуем, кгды бы у человека неподойзреного за замком было лицо знайдено, а до тое хоромины было вкинено и не приховано; тогды таковый человек, естьли будеть неподойзреный, маеть з жоною и з детьми дорослыми, будеть ли их мети, отприсегнутисе. Тым же обычаем, кгды бы лицо застал в чием дому в гумне або за плотом; потомуж маеть тот человек неподойзреный отприсегнутисе, иж того не ведом. А естьли бы в хоромине замкнено было найдено, а тое лицо было бы прихоронено, хотя бы и окно было, куды вкинути; тогды таковое лицо маеть быти поличоно за злодейство, с которим, кого при том лицы зостануть, маеть быти веден до вряду и там з ним яко с приличным далей поступовати.
Артыкул 13.
О злодею, которого на злодействе поймають.
Естли бы злодей был пойман на злочинстве а не в дому своем, а тые речи краденые в дому еще не были; таковый злодей сам один маеть за тое злочинство каран быти, а жона, дети и домовая челядь от того прожна.
Артыкул 14.
О знаки злодейские на человека неподойзреного.
Уставуем, кгды бы на которого человека простого неподойзреного, которий еще при лицы не был, знаки злодейские были описаны, а тые знаки были бы слушные, а тот неподойзреный был бы человек добрый веры годный, при котором сторона жалобливая его поприсегнути за своего шкодника хотела; за таковыми знаки и присегою стороны жалобливое тот человек маеть быти выдан на муку, и естли бы се не домучил, тогды маеть его навезати водле стану его, ведьже большей не маеть быти мучон одно раз.
Артыкул 15.
Три кроть злодея приличного одного дня можеть мучити.
Уставуем, кгды бы поймано злодея приличного, а на тот час без лица будеть пойман; тогды такового злодея три кроть одного дня можеть мучити, только бы на котором человеку не образил. А естли бы не домучилсе; тогды за кождым разом муки оное маеть его навезати водле стану его. Пакли ж бы у в оной муце злодейства на нем домучитисе не мог, а оною мукою уморил, або на чдонку образил; таковый будеть повинен за умерлого головщизну а за хромоту пол-человека платити водлугь стану его. Нижли естьли бы тот злодей в оной муце для чаров спал, а муки не чул, а тые чары были бы при нем найдены у в устех, або на голове у волосех, под пахою, або где индей; тогды навезки ему дати не повинен, и еще таковый приличный злодей будеть для таковых чаров повинен стороне жалобливой шкоду платити, на чом присягнет.
Артыкул 16.
О злодеях и разбойникох, которые бы врядника своего поволали.
Уставуем, кгды бы чиих колвек подданых злодеев або розбойников и яких колвек злочинцов поймано, а они бы идучи на смерть поволали врядника своего, иж того злодейства их сведом, и тым лупом з ним се делили, а тот врядник был бы шляхтич; таковый маеть перший кроть отприсегнутисе сам один. А потом естли бы таковых других и третих злочинцов поймано, а тые также идучи на смерть того поволали и на шыбеницы не отволали; тогды тот от тых поволаней маеть отприсегнутисе так, яко о шляхтичу ест вышей описано. А за четвертым разом естли бы тым способом был поволан; тогды вжо без кождого отводу и присеги и без лица маеть быти сказан на смерть яко злодей. А где бы тот врядник не был шляхтич; тогды за першим поволаньем злодейским, которие бы то смертью запечатовали, маеть стороне шкоду платити, на чом присягнет. Пакли ж бы того врядника нешляхтича повторе таковые ж злодеи и тым же способом поволали, и также смертью запечатовали; таковый нешляхтич вжо без кождого лица маеть сказан быти на смерть яко злодей, и по такового за тым знаки слушными и поволаньи правными покананого маеть вряд повету кождого зослали, и на вряде нашом господарском поставившы казати на него фолдровати.
Артыкул 17.
О человека неподойзреного.
Уставуем, кгды бы шляхтич которого нешляхтича неподойзреного помовил, менуючи иж бы его злодеем был, и от него в злодействе ему се шкода становила, и не маючи никоторых слушных знаков хотел его о злодейство по присегнути; тогды тот человек, яко будучи неподойзреный, близший будеть самотреть з суседы собе ровными, также людми добрыми и неподойзреными, отприсегнутисе, а суд ему того маеть допустити. А другий раз кгды бы того ж о злодейство было обвинено; тогды за другим разом обвиненьем от шляхтича маеть быти поконан водле права и присеги яко злодей.
Артыкул 18.
О неповоланом шляхтичу.
Теж уставуем, естли бы которому шляхтичу не згола але за причиною слушною дана злодейская вина; тогды тот позваный от того маеть се отвести присегою своею телесною. Теж повторе кгды бы тому шляхтичу о тое ж и таковым обычаем вина злодейская дана; тогды позваный самотреть з шляхтичами собе ровными маеть се присегою отвести. Третий раз кгды бы тому ж шляхтичу тым же способом вина будеть дана; тогды позваный самъ-сем з шляхтами маеть отприсегнутисе и прав будеть. А ведьже кгды четвертый раз томуж шляхтичу в том же вина будеть дана; тогды позваному до права вжо не ему маеть быти отвод, але на него довод присегнути з шляхтою собе ровною самотрему, и с права за слушным доводом маеть быти каран ведле вины и учинку своего.
Артыкул 19.
О забитье злодея при лицы.
Уставуем, теж хтобы злодея при лицы своем забил, такового злодея забитого того ж часу по оном забитью маеть оказати суседом околичным и потом што нарихлей з ураду нашого, которий наближей будеть, возным и стороною обведши до вряду привести и оказати маеть. А потом будеть ли о то позван до права; тогды вряд ему маеть допустити отприсегнутися, иж его на злочинстве при лицу в дому своем забил. Так теж естли бы се потрафило кому на дорозе злодея погонити, а он бы се поймати не дал, а в том при лицы был забит; тогды тот, хто гонить в дорозе за злодеем, маеть мети при собе суседов або сторонних людей, и с тыми привезши труп перед врядом маеть высведчитисе, иж его при лицы забил. А будеть ли о то ку праву позван; также маеть с тыми людьми, с ким за злодеем гонил, на том присегнути, иж на злодействе при лицы, яко злодея своего, забил, а раннего злодея з лицом маеть вести до вряду нашого, так яко вышей описано; бо злодея при лицы пойманого нихто не маеть и одного дня в себе держати, але того ж часу вести до вряду. А хтобы злодея через день и через ночь в себе в дому держал; тогды пришедши до вряду первей винен будеть его навезати водле стану. А ранный естьли будеть пойман, а до вряду через ноч и через день держан, и там в дому его умер; тогды будеть повинен головщизны платити водлуг стану. Тым же обычаем естли бы хто злодея поймавши и до вряду не ведучи, в дому в себе або на дорозе, еще правом не поканавши, мучил; таковый также первей будеть повинен его навезати, тож потом в право з ним вступовати.
Артыкул 20.
Хто бы што вкрал на дворе нашом господарском.
Теж хто бы на дворе нашом господарском што вкрал, а то бы стояло меньшей полукопья, которая бы реч не о шию шла, и правом бы на него переведено або лице вынято; таковому мають уши обрезати. А потом естьли бы еще што вкрал, бы теж краденая реч и десети грошей не стояла; тогды вжо горлом маеть быти каран.
Артыкул 21.
О жонах и о детех, копюрые уживали речей украденых.
А естли бы в дому лицо зостато, а дети и жона при том были и тых краденых речей уживали; тогды они повинни будуть тую шкоду платити и сами головами выдаваны быти, нижли не у вечную неволю поколь се выробять, яко тым которие бы закуплены были, а горлом тот сам злодей маеть быти каран, которий украл.
Артыкул 22.
О лицу важном, што будеть дано до двору нашого господарскаго.
К тому уставуем, естли бы лицо принесено было до вряду нашого господарского князъского панского и земянского, а было бы тое лицо реч важная, шаты або серебро або кони добрие, а того бы злодея маетность не стояла, не знесла, чим бы мел з дому своего стороне жалобливой шкоду платити; тогды таковое лицо важное з двора нашого господарского также князского панского и земянского маеть дармо вернено быти тому, чие будеть, а тот злодей на шибеницу маеть выдан быти.
Артыкул 23.
О слугах без приказу и о тых, што без службы мешкають.
Уставуем, хто бы переховывал себе яких людей без службы або слуг без приказу, от которых се мели бы шкоды або забойства деяти в суседстве, або кому ж кольвек, и под часом стала бы се шокода от таковых або раны або головщизна; тогды тот, хто таковых переховываеть, за переведеньем правным, хотя бы ему не были припоручонны, винен их отыскивати и стороне жалобливой ку праву ставити, а где бы не поставил, маеть шкоду всю або раны заплатити, яко вышей о головщизнах ест описано.
Артыкул 24.
О блудяги.
Княжата панове хоруговные о блудяги мають се заховати подле давного обычаю, нижли мають брати от клячи по шести грошей, а быдло мають давати даром. А шляхта, которые седят у поветех, блудные клячи и быдло мають водити и давати до дворов наших, а через три дни в себе мають ховати. А хто бы через три дни в себе блудягу ховал, а ку двору нашому не дал, а то будеть на него переведено, и лицо в дому его вынято; тогды маеть в том винен быти яко злодей. А хто злодея зженет от коней; ино згонного маеть быти дано вряднику нашому шесть грошей, а тому хто зженет другую шесть грошей.
Артыкул 25.
О покраденьи збожъя всякого иле на поли зложоным у стыртах.
Уставуем, кгды бы хто злодейским обычаем чие збожъе або сено брал, а тот, чие збожъе або сено будеть, беручи застал; тогды тот, хто застанет, маеть поймавши вести с тым лицом з возы и с коньми до вряду где наиближей, а тот вряд будеть повинен с таковым справедливость чинити яко з иншими злодеи приличными. А естли бы тые, што по жито або по сено приехали, пойматисе не дали, а в том кого с тых злочинцов забито або ранено; тогды предесе маеть объявити вряду и труп або ранных оказати. А будеть ли о то ку праву приятягнен; тогды того маеть отприсегнутисе, иж при збожъю своем забил або ранил, таковый головщизны а ни ран платити не будеть повинен. Пакли ж бы тые злочынуы змоцнившисе того пана самого або слуг и подданых его при его збожъю побили и поранили або и забили, а то бы на них слушным доводом было переведено; таковые будуть повинни кгвалт платити дванадцать рублев грошей и раны слугам и подданым оправити, якого стану будеть, а естли бы шляхтича забито, тогды маеть горлом каран быти водле покананья стороны жалобливое, кому вина будеть дана, а кгвалт и шкоды з именья и маетности их платити. Также кого бы поймано крадучи сноповье скоп, або сенные копы, або теж жито упрежмо режучи под колос; таковый, з лицом кгды будеть приведен, маеть у столпа пугами бит быти, а шкоду з маетности его заплатити, естьли што будеть мети.
Артыкул 26.
О покраденью ставу и сажовки.
Уставуем, коли бы злодейским обычаем ловлены рыбы в ставе або в сажовце; таковый, кгды будеть пойман и приведен до вряду з лицом, маеть каран быти яко злодей, хотя бы лицо не стояло шацуючы десети грошей.
Артыкул 27.
О небезпечность от огня
Кгды бы се трафило под часом от огню погрунья в месте або где жь кольвек, або хто на воде стонул, а в том часе што ему згинуло, которая згуба у кого кольвек бы се в рок або до року затаеная показала; тогды тую реч, яко важна будеть, маеть у четверо ценою заплатити тому, в кого то згинуло. А естли бы се тая реч по року або в колько летех показала; тогды маеть ценою заплатити. А бутеть ли хотети сторона жалобливая на него и по року фолдровати; тогды можеть яко на злодея, што будеть на воли его, хто маеть, фолдровати.
Артыкул 28.
Хто бы кого обвинил, а перед вряд привел, маеть того ж часу описатися, на которий рок маеть доводити.
Теж коли бы кого обвинивши перед врядом и до везенья або за поруку давши и рок от вряду ку доводу принявши, сам без слушное причины не стал на том року, и слушных причин нестанья своего през посланца за часу не ознаймил; тогды вряд по выйстью оного року обвиненого маеть вольным чинити, а вольное мовенье у права с тым, хто его обвинивши не доводил, заховати.
Артыкул 29.
О человека отчизного и человека хто его выкрал.
Уставуем, естли бы хто вывел або выкрал чиего человека отчизного або челядника невольного, а погонен был на дорозе и пойман с тым человеком або с челядью; тогды маеть с тым лицем веден быти до вряду нашого, где наближей будеть, а вряд маеть ему справедливость учинити. А естли бы оный к тому се не знал, абы тую челяд выкрал; тогды оный, хто его с тою челядью поймаеть, маеть на него доводити або присегу учинити, иж он ее вывел, а он маеть быти каран яко злодей, а челядь оная маеть вернена быти, чия была. Пакли бы на дорозе погонити не мог, а в дому чием зостал и припоручил, а он бы тое челяди выдати не хотел; тогды маеть тот пан, у чиего человека где тую челяд зостал, с таковым справедливость учинити, и найдет ли се с права, тот иж се выдати хотел; тогды от того часу колько через прируку держал, мають тую челедь навезати и навезавши ему челядь вернути, яко о том вышей описано.
Артыкул 30.
Хто кого обвинит в том выступе, которих кривавою виною або горлом карають.
Хто кого обвинит в том выступе, которих кривавою виною або горлом карають, а иж тот выступ явный не будеть; маеть быти дан певный час ку отводу стороне позваной, а ведьже так, естли вряд обачить, иж ку слушному се одводу берет. А будеть довод таковая особа, которая не звыкла людей помавяти, а естьли на оный час не доведе, которий довод от вряду ему будеть назначон; маеть быти он отпущон, волно обвиненому, маеть заховати з ним право о обвиненье. А естли будет реч межи ровными особами; тогды тот, хто кого обвинит, маеть се дати посадити з обвиненым и на него, што будеть вести, доводити. А естьли бы хто на кого не довел, то што на него ущипливаго мовит, а тот бы обвиненый была особа легка, злого захованья посполитый корчемник, грач (sic) подозреный, або перед тым поволаный; против таковоиу, хотя будеть доведено, не мает тот, хто его помовил, жадное трудности, хотяж обвинено, терпети. Такжо тые особы, которые з великого а значного жалю, што на него менять, яко родичи о забитье детей, сынове о забитье родичов, муж о жону, жона о мужа, опекун о сироту, и дедич о таковом, по ком дедицство взял, або великую шкоду, а значило бы се, иж не вымыслом потвареного помовил, але за оболживость з жалю и фрасунку; таковые теж не мають ничого тепети, хотя не доведет, а то для того, бы ся ити жаль по жалю не двоил. Тым же обычаем и великий выступ, который се або маестату особе господарской або речи посполитой ткнул; того выступу хотя бы хто не довел, а мел бы слушную причину, для которое бы кого в том зыступе помовил, таковый хотя не доведет, не маеть ничого платити.
Finis Statuti.
© Валерый Пазднякоў, 2010, 2015
Надрукавать Надрукаваць без ілюстрацыйДадаць меркаванне
2019-03-30 23:42:20
https://clck.ru/FQ2Hj - Выберите Нож серебряный столовый 930350-1 с доставкой по всей России в разделе Ножи столовые У нас Вы можете купить лучший текстиль, производимый в нашей стране на фабриках города Иваново. Наши основные отличия от конкурентов: Большой ассортимент - все виды постельного белья и трикотажа - женского, детского, мужского; Высокое качество отечественного производителя; Разумные цены; Разнообразные способы доставки по всей территории РФ; Сертификация всей продукции. Но, всё-таки, главной причиной для того, чтобы купить текстиль именно у нас, является максимальная прозрачность работы над заказом на всех этапах. На сайте Вы всегда без труда можете узнать текущий этап работы, а операторы нашей бесплатной горячей телефонной линии, которые работают без выходных, подробно ответят по любому вопросу. http://bit.ly/2Hq81g0 - Купить женский халат из бязи. Удобные практичные халаты на каждый день



2019-04-03 03:57:25
http://bit.ly/2HPCLr0 - Низкие цены на отели http://bit.ly/2FNBlLf - Бронирование отелей и гостиниц со скидкой до 60% http://bit.ly/2UnrYtL - Авиабилеты по низким ценам http://bit.ly/2FLp89P - Дешевые авиабилеты от крупнейших авиакомпаний и агентств