Дакументы: Статут Вялікага Княства Літоўскага 1566 г. Раздзел 3. Арт. 21-41

Статут Вялікага Княства Літоўскага 1566 г. Раздзел 3. Арт. 21—41.


Артыкул 21.

О простых людех, кгдыж повышеня чести и станов за годностями заслугами могут мети.

[Кгды ж повышенья чьсти и стану за годностями и за слугами] кождого властне рукам и шафунку зверхности нашое господарское належыть, и теж постерегаючы всякого обелженя стану шляхецкого от людей [простых, уставуем, иж нихто из людей] простого стану, окром особливое ласки и надареня от зверхности нашое господарское, вольности прывильев стану шляхецского сам собе прывлащати и их никоторым обычаем ужывати не можеть.

Артыкул 22.

Кгды бы шляхтич шляхтичу примовку якую учинил, так о шляхецство яко и о иные речы, заочне и у в очы.

Теж уставуем, иж кгды бы княз пан котораго кольвек стану и достойности, будучы толко бы одно роду шляхецского человек, заровно всих в том почытаючы от вельможного и до навбожшого шляхтича, однако розумеючы, один другому так о шляхецство яко и о иншые речы шкодливые доброй славе очевисто и заочне примовку учынил, а о то бы обе стороны ку праву приточили, а тот хто примовил перед правом того се запрел; тогды оному примовеному шокдити не маеть, и того он не будеть повинен справоватися, а теж тая примовка далей на того, хто се запрел, не маеть быти довожона.

Артыкул 23.

О примовку, иж бы хто не был чистого ложа сын.

Теж уставуем, иж коли бы хто кому рек, же ты нетыстого ложа сын, а того бы на него не довел; тогды сказуем, иж таковый маеть тую примовку перед судом так очистити и тыми словы отмовити: што есмо менил на тебе, же бы ты не быль чыстого ложа сын, в том на тебе брехал як пес. А где бы так упорный был, а тыми словы у того суда отмовити не хотел; тогды маеть седети у везенью на замку нашом так долго, аж тыми словы яко в том артыкуле написано отмовит, а врад наш в том упорном никоторое фолкги чинити на маеть. А ведьже довод на бенкарты не инакшый одно таковый быти маеть, хтобы дети не з венчалною нешлюбною жоною мель; и таковым детем отеу от правых детей и от кровных ничого записати не можеть. А таковые дети над дар над бенкарты розумети (розумены) быти мають, которых бы отец при властной жоне с чужолозницою мел, а хотя бы по смерти правое малжонки тую подложницу свою понял, а детей з нею прибыл; тогды яко тые першые блудные, так и тые хотя по венчанью а в шлюбе с таковою жоною мети будут, предсе за бенкарты мають быти розумены. Которого бы се отец за жывота вырек и не своим сыном быти его сознал, одно же бы того не чинил з вазни и з гневу против сыну або жоны своей и матце его почтивой, або бы теж жебы его час не малый за дитя мел, и по его пороженью и с собою маткою его а жоною своею терпел, бо яко вже его раз за дитя свое признавши маючы его при собе в дому своем терпеливостью своею за дитя свое признал; так вже его потом чинити злым не маеть и не можеть, кгды ж доброму ничого злого и непочтивого в дому своем терпети не годитца. А особливе отец сына бенкартом учинити не можеть за другое жоны своее маючы его, а звлаща естли будет того сына своего с першою жоною своею маткою его мешкаючы за сына мели; тогды вже при мачосе от именья отчизного отдаляти не можеть потомуж. А матка яко за першого мужа своего так теж и за другого пошедши [против] детей своих тым правом и обычаем яко о отцы написано и сужона быти маеть.

Артыкул 24.

О вызволенье отплатов новых и подвод кромей стародавного обычаю, як теж по дорогам.

Теж уставуем и хочем мети, абы вси посполитые люди тяглые и вси поданые княжат панов хоруговных шляхт бояр и мещан тых земль Великого Князства Литовского от кождое дани плаченья и податку серебщизного, и теж дела и ото всяких беремен каменья дерева або дров ку паленью плиты и вапна на замки наши, кром стародавного обычаю, так и подводы хтобы перед тым давал и подыймованье станцыи на станех и на местцах звычаныйх нам господарю послом гонцем нашим, так теж и мосты поправовати и новые на старих звычайных местцах будовати замки старие поправовати, так и на тых старих местцах деленицы свое знову будовати и послов подыймовати, то водлуг стародавного обычаю в целости заховуем. А княжата панове рады воеводове старостове украинные и нихто з шляхты, ездечы по дорогам от именья до именья своего и в войско на замки украинные едучы, именей шляхецских и их подданых не мають шкодити, стации и подвод брати, але собе и слугам и конем своим за пенези водлуг торгу ценою куповати будуть повинни; а хтобы над сюю уставу нашу што учинил, тот стороне жалобливой кгвалту дванадцать рублей грошей платити маеть, а шкоду совито опраивти за слушным доводом.

Артыкул 25.

Естли бы которыи с подданых наших на князей панох або на ком ином выслужыл именье лежачое.

Коли бы который с подданых наших выслужыл на князех або на панох або на ком ином именье лежачое, и будучы того именья в держанью он сам або и потомки его отъити проч где хочеты зо всими статки и зо всим набытьем своим и накладом або будованьем, што будет на тое именье наложыл, нижли еслибы листы ему даными и то выражоно ему было, же бы мог тым именьем служыти ему хотечи. А ведьже хтобы таковый лист слузе своему дати хотел, тот маеть дати оному лист под печатью своею и под печатми и сведомом людей добрих шляхты, а предсе то княжа або паня маеть обличне пришедшы нам господарю, а в небытности нашой господарской, тогды по вряду земскому оповедати, тогды таковый лист маеть быти держан. А которий бы выслужыл именье на ком кольвек, а по смерти того пана, на ком бы тое именье выслужыл, дети хотели ся делити, а тот слуга в тот час на делу ся не припоминал, а лист свой на тое именье выслужоное в дел пустил поступил; тогды таковые листы и вольности его вжо никоторое моцы мети не будеть, бо сам того замовчал, и спадывает тое именье на сына отчича. Который слуга естли будет тому служыти, и ему се в делу останет, а естли бы служыти ему не хотел, волен именье зоставити тому пану с тым всим с чим ему дано, сам взявши статки свои, которые в тое именье внес, або што властным грошом своим прибавил, пойти прочь. А которий бы боярин шляхтич князский панский выслужывшы на пане своем именье и на нем мешкаючи, а тому пану своему с того именья служечи, потом без воли и ведомости оного пана своего с тым именьем пана своего поддался под кого иного; тогды о то позваный до суду, кгды на него то переведено будеть, маеть быти каран, у везеньи седети чверть лета.

Артыкул 26.

О позыванье свецских в духовное право.

Теж уставуем, иж бискупове и вси прелаты стану духовного и их справцы княжат панов и всее шляхты рыуерства, мещан и всих подданных наших яко и шляхецских не мають никого ку собе до духовного права о свецкие речы вызывати; так и сами шляхта мещане и вси подданые наши и теж подданые шляхецские якого кольвек стану не мають се до духовного права утекати и повызывати о речи свецские, под закладом стороне позваной дватцатма рублями грошей и под нагороженьем утрат всих з совитостью, нижли што духовному праву належыть и прислухать будеть, то в духовном праве справовано и сужоно быти маеть.

Артыкул 27.

О мтъщанех мтъста нашого Виленского, яким правом шляхту з мещаны судити мають.

Теж уставуем, иж кгды бы се трафило жаловати которому шляхтичу на подданых наших мещан Виленьских о раны о головщизны; тогды о то судить вряд меский маеть своим судом, майдеборским правом, водлуг привильев и наданья им от нас господаря и от продков наших. Где бы се теж трафило який кгвалт мещанину от шляхтича, хотя бы в том месте нашом Виленьском; тогды таковые речы вряд замковый земский справедливость чинить будуть правом земским и статутом прав посполитых сего панства великого Князьства Литовского, и карати ведлуг права и статуту земского. А мещане иных мест шляхту судити мають о раны о головщизны их шляхецские земским правом, водлуг стародавного статуту Короля его милости Жикгимонта пана отца нашого.

Артыкул 28.

О мещанех, иж селян не мають на торгу грабити.

Теж уставуем, иж мещане подданые наши о долги свои якие кольвек не мають селян ани теж духовных и свецских ани чиих на торгу заповедати и грабити, ани тым собе справедливости на них доводити; але о тые долги с тыми виноватыми у панов их, а з нашими поддаными у врядников наших, будуть повинни справедливости доходити, а нашы врядники и панские мають им справедливости чинити. А естли бы хто пограбил не доводечи права; тогды маеть дати вины нам господарю три рубли грошей, а стороне три рубли грошей, а грабеж совито навезати и шкоду также совито оправити.

Артыкул 29.

О слуги и о люди шляхецские челяд неволную, которие до мест входят.

Уставуем, которие бы слуги и люде отчизные або челядь невольная втекли от княжат панов або от которого шляхтича, и пришли до столечного места нашого Виленского, або до иных мест наших князских панских и духовных, в землях панства нашого Великого Князства Литовского; иж тых людей слуг мають войтове бурмистрове радцы наши з мест наших выслухавшы слушного доводу от панов их [чии будут, або за их властным признаньем выдавати], судечи земским правом, кромей которое бы слуги шляхецские до мест наших, а принемши право в котором з мест наших [и оселость маючи, а за десеть лет, таковых слуг з мест наших] войтове и врядники наши выдати не мають. А што се дотысечь челяди неволное, которые бы пришли до мест наших; тым ани права майдеборского принятье, ани оселость ани теж заседене десети лет ку помочы быти не маеть, и повинны будуть войтове и державцы и врядники наши им выдати. Так теж старостам и державцам и врядником нашим, где права майдеборского нет, на врядех наших тым же обычаем противко таковым збегом заховатися мають.

Артыкул 30.

О мерах, абы были ровны.

Уставуем, абы в месте нашом столечном Виленском и в кождым месте нашом панства нашого Великого Князства Литовского, так теж в местех князских, панских, духовных и свецских, в торгох збожье всякое продавати мера была однакова ровна: то ест, абы была бочка, в которой бочце маеть быти чотыри корцы меры нашое дворное ровных без верху и тресенья, але под стрых; которая мера маеть быти чотыри корцы вымерена у Вильни от вряду пана воеводы Виленского, а при собе мають мети уряд местский, где в которых местех право майдеборское есть. А по иншых, воеводствах и староствах и державствах и тивунствах наших, также воеводове старостове и державцы и тивунове наши тые ж меры постановити мають, абы не тресены и без верхов были и кглейта на тых мерах положыти. Абы бочка была в чотыри корцы, а чверть бочки один корец, в той мере всякое збожъе мерено быти маеть под стрых; таяж мера збожъя маеть быти по местом и торгом князским панским и земянским, а по стодолах и в корчмах в дорозех. А хто бы кольвек смел ся того важыти, а иншие меры уставлял и их уживал, таковый маеть заплатити нам господарю вины три рубли грошей. Тым же обычаем панове воеводове старостове на врядех своих с таковыми уряды месткими, около мери и цены шынкованья питья привозного мушкетлы малмазеи и меду пива, также около ваги и локтя, через врядников своих постановенье чинити мають.

Артыкул 31.

Кнегинь, паней, девок, вдов не маем ни за кого кгвалтом давати.

Теж обецуем и приказуем кнегин, паней вдов, княжон, панен девок шляхтянок и всякого иного стану рожаю земского, яко людей вольных под вольным панованьем нашим господарским, заховати их при вольностех их, а кгвалтом ни за кого их давати не маем без воли их, за кого хотя, за того волно пойти.

Артыкул 32.

Отец за жывота своего змушенья не повинен именья детем поступовати, леч по доброй воли части его.

Уставуем теж, иж отец детем за жывота своего змушенья не повинен именья жадного поступовати, нижли по доброй воли своей, што воля его будеть. Также невеста, которая будеть именья свои отчызные або материстые мети, змушенья не повинна за живота своего детем поступовати, але што будеть добрая воля ее, то может поступити. А што се до тычеть материстых именей, не будуть ли мети на то слушного права и описов, повинен то сыну дорослому и девце замуж ее выдавши поступити; а сын и дочка на отцу жадных шкод и личбы с тых именей поискивати не мають.

Артыкул 33.

Всим станом народу шляхецского, як хотя, волно именьями шафовати.

Теж уставуем, иж всим станом шляхецского народу яко и людем вольным вольно ест и будет именьями своими отчизными материстыми и яким ж кольвек обычаем набытыми шафавати, подле потребы воли и подобанья своего отдати, продати, доровати, записати, заставити в долгу и в сумах завести, заменяти; ведже водле того, яко о том шырей у розделе о записех ест описано.

Артыкул 34.

О вольности шафовати выслугою своею.

Теж хто кому дати хотел даровати записывати або продати именье выслугу свою на нас господарю; тот не можеть того никому перед жадным урядом записати, только пришедшы и постановившы се перед нами господарем и з ведомом нашим, а мы того боронити не будем. Ведже которые бы мели привилья наши, а в них то доложоно, иж волно ему отдати даровати и записати; таковые могут оное именье записовати перед кождым врядом, яко отчызну свою або куплю. А звлаща тые которые бы собе и потомком своим на вечность описаную мели, а тые привилья мають на врядех оказываны быти; а которые бы ленным правом або дожывотьем або до воли и ласки нашое господарское мели, тых маем заховати водле привильев их и ласки нашое господарское.

Артыкул 35.

О вольности шляхте имгьнья лежачые и иные маетности свои нам господарю записовати.

Теж хтобы хотел што нам господарю записати так именей лежачых яко и иных маетностей; тогды вольно будеть кождому так перед судом земским яко и замковым, и теж сознаньем своим очевистым до книг наших канцлярейских и за листы нашими водле права записовати, а форие (хорые) могуть то нам господарю описовати тестаменты своими.

Артыкул 36.

Хто чого за Короля Казимера и за Александра и за отца нашого Короля его милости Жикгимонта был в держанью, тот вечне таеть держати.

Хочем теж мети и уставуем, абы вси подданые наши, так духовные так и свецкие, княжата и панове и вси шляхта, которые именья свои отчызные выслужоные и купленые и якие кольвек набытые, за продков наших славное памяти Короля Казимера або дядка нашого Короля Александра, так теж и за отца нашого Короля его милости Жикгимонта и за нашого щастливого панованья, спокойне держали; тые мають таковые именья вечне с покоем держати, от сих часов и на потомные часы вжывати они сами и потомки их, бы добре и листов ни которых на то не мели.

Артыкул 37.

Хто бы именье от нас в кого отыймовал.

Теж уставуем, кому быхмо мы господар именье або люди и земли дали, а хто иншый по той данине нашой тое именье отнял; тогды тот, у кого отнято, можеть того доходити и правом поискивати, нижли большей искати не можеть одно, яко ему дано и як на нас господаря то держано, толко бы давности земское от того часу, яко ему дали, не омешкал.

Артыкул 38.

Што бы кому через лист дано або упрошоно, а он бы того не ужывал и в молчанъи был через давность земскую, и теж о лета детиные, которые бы в чужой земли были.

Теж уставуем, естли бы што кому дано або продано за записом слушным, будь теж и перед нами господарем, або и перед судом земским было объявлено, а оный бы што ему дано продано або записано в держанью и в пожыванью десеть леть не был, и о то се врядовне не упоминал; таковый по выйстю лет десети того доходить не можеть, але держачый то вечне маеть мети. А ведже тот, хто се впоминаеть маеть его впоминати через листы наши господарские и земские позвы, припозываючы его ку праву и становечыся за позвы; а хто бы позвы взявшы у себе держал, а сторону ку праву не припозвал, таковое упоминанье за упоминанье у права не маеть быти приимовано. Леч естли бы было написано детем лет дорослых не маючым; тогды им в молодости лет их давность земская не шкодить, хотя бы того в держанью и в поминанью не были и не припоминалисе, то есть лета дорослые мужчызне осмнадцать легь а девце петнадцать лет. Хтобы теж в чужой земли был, тогды томуж также давность земская не шкодить; нижли толко дети лет своих доросшы, так теж и тот, хто в чужой земли был, с чужое земли приехавшы давности земское десети лет не омешкал.

Артыкул 39.

Мы господар шлюбуем однакую справедливость всим чинить, а [переcуду] мы и панове рады наши брати не маем.

Обецуем теж з ласки и добрости и милости нашой господарской ку подданным нашим, всему рицерству Великого Князства Литовского, под сумненьем нашим, иж мы господар и панове рада наши иаем кождому стану всим заровно однакую справедливость чинить без отволоки, а от права не маем ничого брати; потомуж и панове рада наша, а не маем теж стати и зычностью быти одной стороне, але просто кождому справедливость делати будем повинни, так теж и панове рада наши под присегою, которую до рады вчинили, справедливость чинити будуть повинни. А што се дотычеть почтивостей шляхецских, о то жаден с панов рад ани суд замковый ани теж суд земский поветовый не маеть судити, толко мы сами господар с порадою панов рад наших Великого Князства Литовского судити маем обычаем вышейписаным. Ведже што здавна и тепер в сем статуте суду замковому належыть, то суд замковый судити и отправовати маеть.

Артыкул 40.

О тых, которые едучи в дорогу на полях се становять, а збожью шкоду чинять.

Уставуем, хтобы едучи дорогою брал албо жал жито и иное жито збожъе, або выпаствил и вытоптал конми, и за ишпаш грабити се не дал; таковый будеть повинен стороне жалобливой три рубли грошей платити, а шкоду, што люди сторонние на испаши ошацують, также платити и оправовати маеть.

Артыкул 41.

О невывоженью приправ военных до земли неприятельское.

Уставуем и вечными то часы мети хочем, постерегаючи того, абы зо всих земль панства нашого Великого Князства Литовского яко жидове татарове купцы и вси подданые наши, которого кольвек стану, явне и таемне всяких броней железа ручниц нажов стрел и всякого иншого наряду военного не выпущали и не вывозили, послом не продавали, с чого бы неприятель силитись мог. А хто бы се того смел важыти над тое росказанье и уставу нашу; тот ничим иным одно горлом каран быти маеть, а товари и вся маетность его маеть быти до скарбу нашого взята, а того с пильностью на всех замкох украинных сторожове и вси врядники наши постерегати мають, а то се розумети будеть в покою и под не впокоем.

© Валерый Пазднякоў, 2010, 2015

Надрукавать Надрукаваць без ілюстрацый
Дадаць меркаванне

Ю.А.Ябланоўскі

Пячатка Вітаўта

План Віцебска. З кнігі: Памятная книжка Витебской губернии на 1865 год. Издана Витебским губернским статистическим комитетом. Под редакциею А.М.Сементовского. СПб., 1865.